thorslynn.blogg.se

Livet! Med allt vad det innebär...

Rikedom, kultur och Nobelpris :)

Publicerad 2013-09-23 16:24:28 i Allmänt,




Sitter än en gång och funderar på hur jag ska bli rik...Det har jag nog funderat på de sista 50 åren och än har jag inte lyckats. Så det kanske är lika bra att gilla läget, så här är det förstår du, Marie! Det var aldrig meningen!
Drömmen att ge ut en kåseribok lever i högönsklig välmåga. Säger som min mentor och ledstjärna Thorsten Ehrenmark: Nedtryckt i rätt ordning, kan dessa tangenter med min hjälp skapa litteraturens största mästerverk...Låter oerhört enkelt och med tanke på att det bara är 28 bokstäver, ett antal siffror, krumelurer och annat verkar det ännu lättare. Men det är det ju inte! Frågan är i vilken ordning man ska trycka ner dessa för att åstadkomma just ett mästerverk.
Men när man ser och hör vilka som får Nobelpris i litteratur, behöver man nog inte vara särskilt konstnärligt lagd. Nu är ju allting relativt här i världen, det som är konst och kultur i något annat land är kanske inte det här. Och det som är konst och kultur i Sverige, finns inte för det har regeringen (Forum För Fårskallar) bestämt.

Hörde en gång att för att få Nobelpriset i litteratur måste man uppfylla tre kriterier:
1. Du måste vara totalt okänd (där har man kanske chansen)
2. Du måste ha ett namn ingen kan uttala (där börjar det att bli svårare, mitt namn är inte särskilt svåruttalad)
3. Du ska inte vara översatt till något begripligt språk
Och med tanke på hur Nobelkommittén i alla tider valt de mest märkliga människor, med några få undantag som till och jag i alla fall hört namnen på, ska det kanske inte vara så svårt att få det priset? Eller?

Detta KONSTNÄRLIGA pris, förefaller mig ytterst märkligt att det haussas upp till enorma proportioner. Människan har skrivit en bok eller flera böcker! Är inte dessa kvinnor och män som får Nobelpriset i Medicin, kemi och fysik dubbelt så mycket mer intressant än en yrslig poet ingen människa orkar läsa? Som sagt vad som är konst och kultur, bestämmer staten. En känd svensk sa en gång: Kultur i statens ögon är när det är mer fölk (värmlänning) på scenen än i salöngen :) DET är väl en sanning som stämmer i allra högsta grad! Ju märkligare och mer galet uppträdande på våra scener, desto högre kulturbidrag. Skulle någon komma dragandes med gammeldags lustspel och lättsam underhållning, ja då blev det allt till att gå runt med tiggarbössan eller starta insamling bland lustspelsintresserade, annars bleve det inte en krona!

Minns med fasa en "konstinstallation" på Norrlandsoperans scen för några år sen. En minst sagt galen konstnärinna erbjöd sig att KISSA in scenen för 10.000 kronor...Och den konstnärlige ledaren blev lyrisk..Då trappade jag totalt tron på sk konstnärliga ledare. Är det konstnärligt? Bara perverst och äckligt! Usch, tycker jag! Och när man sen ser SVTs skrattretande program (har bara sett brottsstycken) Kulturpanelen, ja då borde man ha betalt av Radiotjänst istället för att betala!
 

Tacka vet jag Gert Fylking som i ett antal år, alltid när Nobelpristagaren i litteratur skulle kunngöras, utropade: ÄNTLIGEN! Hur märkligt valet än var! Först trodde man det var en riktig kulturknutte, men sen visade sig det vara den lattjo gamängen! Det slutade att han blev portad från Svenska Akademiens presskonferens! Då tog han helt sonika kontakt med Dramatens sminkörer som gjorde om honom till oigenkännlighet, så han kunde gå dit i ytterligare några år och ropa ÄNTLIGEN! Hahaha, roligt var det och de flesta konstaterade att Svenska Akademien har ingen humor!
Men det visste vi ju förut!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Thorslynn/Marie

Kock, trebarnsmamma, fyra kissemissars matte, operaälskare, champagne- och pralinfreak, cykelentusiast, resefantast, livsnjutare och Ölands självutnämnde ambassadör och mer därtill. Välkommen in i min kåserivärld! Hopps Du finner den trevlig och värd att lägga lite tid på

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela