thorslynn.blogg.se

Livet! Med allt vad det innebär...

Tankar under augustimånen

Publicerad 2013-08-22 18:57:00 i Allmänt,

 
Tänk att sommaren, den ljuva underbara sommaren fortsätter! Min låååånga semester är slut och jag har snart jobbat en vecka. Visst är det märkligt, man är ledig hela sommaren och hinner med mycket olika saker och vips när man är tillbaka, känns det som man inte varit borta alls!

Det är kyliga, klara nätter, dimstråk på mornarna och daggvått gräs. Men när jag kommer hem från jobbet, tassar jag barfota genom det lena, mjuka gräset! Så underbart att fortfarande göra det! Solbrännan är kvar och jag saknar Öland av hela mitt hjärta. Jag trampar mina stigar där i tankarna varje dag!

Idag efter jobbet tassade jag barfota ner till min "tjusarbänk" under det uråldriga äppelträdet och bara satt tyst och njöt. Njöt av vindens sus i trädkronorna, humlorna som lite dåsigt surrar och nästan snubblar in i blommorna som är kvar, dofterna från trädgårdslandet: Dill, Basilika, Timjan, Gräslök, Rosmarin, Oregano och mina härliga tomater! Oreganon tror att den växer någonstans runt Medelhavet, för idag mätte busken (för den har utvecklats till det) till över en meter! Det kallar jag bra jordmån! Den har blommat i omgångar. Bin och humlor älskar den och är ständiga gäster i de nektarstinna små blomklasarna.

Tankarna far vidare till min Taltrast som med sina fantastiska drillningar, underhöll mig halva sommaren. Plötsligt tystnade han och jag trodde han flygit sin väg. Han hade flygit till Himlen, jag hittade honom död nedanför burspråket en morgon. Förmodligen har den stackaren brutit nacken mot fönstret. Han begravdes i den vackraste delen av trädgården under hedersbetygelser och Den Heliga Franciskus bön till alla djur. Oändligt sorgligt och det är så tyst numera.

Överhuvud taget är det dåligt med fåglasång så här års Jag hör mina tranor trumpeta ned över ängarna, samt en flock skräniga kajor som har konsert vid 4 på morgnarna. Det känns som man bor i ett kyrkotorn! Ibland låter det som de skrattar, de kanske berättar historier för varandra om vad korkade människorna är! Göken han tystnade redan efter Midsommar. Jag saknar de ljuden.

Månen, Tjusar-August har gäckat mig hela veckan. Lyser blank, klar och kall hela nätterna på den djupblå himlen och det är omöjligt att komma till ro. Det är inget nytt påfund för mig, min mamma har berättat att jag redan som liten tulta, inte ens fyllda ett år, satt upp i sängen på nätterna när månen var i farten och var full..Men visst är augustimåne vackert! Månen känns så oändligt nära så här års.

Det skördas och tröskas (heter det så fortfarande?) och ljudet och synen av skördetröskor och traktorer inger mig med en lugn och trygg känsla. Som vi fick lära oss i småskolan: Bondens Möda, Vår Föda! Kloka och vackra ord!

Tänk vad man kan fundera på genom att sitta på en Tjusarbänk under äppelträdet! Och så sakta vandra tillbaka upp mot huset, vattna blommorna som ännu är fina, prata lite med grannens Kisse som oftast sitter och betraktar mig när jag vattnar, strosa runt huset, kika in i vedboden som yngste sonen fyllt till brädden med ved. Vi slipper verkligen frysa i vinter!

Men än är det sommar, sensommar och med hopp om många underbara Indiansommardagar! Det dröjer innan fyrarna tändas längst höstens långa kust, nu njuter vi av dagarna som är! Fångar dagen, famnar livet och känna lycka att finnas till.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Thorslynn/Marie

Kock, trebarnsmamma, fyra kissemissars matte, operaälskare, champagne- och pralinfreak, cykelentusiast, resefantast, livsnjutare och Ölands självutnämnde ambassadör och mer därtill. Välkommen in i min kåserivärld! Hopps Du finner den trevlig och värd att lägga lite tid på

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela