thorslynn.blogg.se

Livet! Med allt vad det innebär...

Tillbaka till verkligheten

Publicerad 2013-08-06 12:41:00 i Allmänt,

 
Jaha ja. Då är jag hemma från Öland, mitt paradis på jorden. Det är oerhört svårt att landa i verkligheten efter en sådana fantastiska dagar. Cykelturerna till havet i arla morgontimma, sol och bad vid det fantastiska Homrevet, långpromenader i solnedgången, laga mat och sitta ute tills det blev mörkt och bara prata och höra syrsor, vindens sus och avlägset havets brus. Ju äldre jag blir ju mer nostalgisk blir jag när jag återvänder till platser där lymlarna lekte på Öland. I Sandby fanns en stor sandgrop som blev till allt det kan bli i ett barns fantasi. Sönerna och dottern "bodde" i den mellan bad och saft och bullar. Jag har sett den sandgropen bli mindre och mindre, men i år slog det mig med full kraft att den är faktiskt totalt överväxt. Inga barn leker i den mer. Och jag tittar bakåt i minnenas allé och undrar var tiden tog vägen. De glada barnskratten har förvandlats till vuxna röster och jag känner mig inte ett dugg annorlunda nu än jag gjorde då. Tidens flykt är ibland jobbig och alltför påtaglig. Bull-Elin kommer gående i minnenas allé. En äldre amper dam, som varje sommar gick på stranden varje dag, iförd en hiskelig blommig klänning och en fantastisk vidbrättad stråhatt och sålde bullar till alla badande. Nu går ingen och säljer bullar längre. Men hon finns bevarat i minnets förklarade skimmer. Men Sandby är sig precis likt. Lika underbart som alltid att bada och njuta där. Som Homrevet som är en del av Bödabukten. Vilken strand, vilken fantastisk strand! Där kan man ta långa promenader efter den långa kustremsan och njuta och känna den ljumma vinden, vågorna som frasar runt mina bara fötter och solglitter som är bedövande vackert. Underbara dagar vid mitt paradis. Längtan blir värre och värre för varje år. Det blir svårare för var gång att lämna ön. Gråten bubblar i halsen och jag vill inte åka! Samtidigt är längtan efter lymlarna stor och det är bara och anpassa sig och åka hem. Men jag är snart tillbaka! Skördefesten närmar sig med stormsteg och den vill jag för allt i världen inte missa! Och köpa bröd i Kaffestugan i Böda, som är ett hembageri utan dess like någonstanns. Rosas Handel som har charkvaror och egen korvtillverkning och man undrar hur i hela friden man kan äta annat kött när man ätit deras underbara korv. Och grannen vid huset, som säljer potatis och grönsaker från egna odlingar och det smakar så fantastiskt gott... Herregud, jag samlar ihop lymlar och mina kissemissar och åker i morgon!

Kommentarer

Postat av: carina

Publicerad 2013-08-06 17:05:20

Härligt Marie att ta del av dina bilder o texter. Kram

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Thorslynn/Marie

Kock, trebarnsmamma, fyra kissemissars matte, operaälskare, champagne- och pralinfreak, cykelentusiast, resefantast, livsnjutare och Ölands självutnämnde ambassadör och mer därtill. Välkommen in i min kåserivärld! Hopps Du finner den trevlig och värd att lägga lite tid på

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela