thorslynn.blogg.se

Livet! Med allt vad det innebär...

Funderingar, Halloween och allmänt svammel

Publicerad 2013-10-26 17:44:00 i Allmänt,

Dagarna rullar på. Jag tyckte att jag var och badade i förrgår och så helt plötsligt har det snöat, de flesta löven har trillat av träden och det är mörkt nästan hela dygnet. Tidens flykt skrämmer mig ibland. Man ska leva i nuet, men jag har så lätt att yrsla iväg i tanken för mycket istället för att njuta av stunden som är.

Nästa helg är det Alla Helgons Afton och Dag här i Sverige. Och i USA har man Halloween, som alltid infaller 31 oktober. Men eftersom Sverige ska knövla med allt, följer det givetvis närmaste helg och inte mitt i veckan (Konstigt att Jul kan infalla mitt i veckan? Med tanke på att det arbetande folket blir ledigt mitt i söcken och det är ju aldrig bra...)

I den här trängre familjekretsen firas bägge högtiderna så här i höstmörkret. Dock lärde jag mina barn skillnaden mellan vår Alla Helgon och Halloween redan i späd ålder. Först var vi till minneslunden där vi tände ljus över de släktingar som gått vidare, sen en stund i kyrkan som alltid avslutades med kaffe och kakor i församlingshemmet. Och sen gick vi hem och halloweenade för fullt. Jag tror det uppskattades, då vi än idag gör samma sak och lymlarna är vuxna sen flera år tillbaka.

Pumpor skäres ut och ställs på trappan. Diverse skrämmande attiraljer sättes upp i huset. Svarta ljus tänds, familjen spökar ut sig å det grymmaste och sen äter vi och har trevligt! Det är alltid trevligt med lite fest i höstmörkret! Dåligt med högtider den här årstiden. Då gäller det att ta tillfället i akt!

Någon mer film eller serie efter Twin Peaks har det inte blivit. Jag gjorde mina tappra försök, men den skruvade serien skalade av en bit av hjärnbarken, känns det som. Så jag måste lugna ner hjärncellerna och låta Twin Peaks försvinna någonstanns i det undermetvetna...En sak är säker, jag tänker aldrig mer titta på den serien! Men jag tragglade mig igenom och det är jag "stolt" över!

I övrigt är det full fart. Fast jag har tagit semester kommande vecka...Det är ju hela 11 veckor sen sommarsemestern tog slut, så det är dags att bara lata sig igen...Knappast! Jag ska måla om min säng, byta gardiner, tvätta fönster, storstäda, baka, laga mat, promenera, förhoppningsvis cykla och så vidare...

Om jag känner mig själv rätt blir det inte hälften gjort. Knappt det. Färg till sängen köpte jag för ett år sen och det har inte blivit gjort än. Kanske bakar jag lite kakor, matbröd och slänger mig på cykeln om vädret tillåter. Möjligtvis sista cykelturen för säsongen?! Jag är ingen vintercyklist! Vis av skadan med alltför många vurpor och blåmärken, har jag insett att cykeln passar bäst i förrådet då!

Och så är visst sommartiden över för den här gången i natt! Varför krångla med klockorna på det här viset? Låt det vara så kallad sommartid året runt istället! Klockorna ställs bakåt en timma, det vet jag. En gyllene regel som min kloka pappa säger: När sommaren är framför dig, ställ fram klockan! När sommaren är bakom dig, ställ tillbaka klockan!

Men sommaren lever i allra högsta grad i mitt sinne! Jag är och badar varje dag, cyklar på Öland, vandrar längst havet och....

Öland! Jag kommer direkt! Även om jag inte kan bada, kan jag höra och känna höststormen vina över land och hav, se löven virvla runt ön och njuta av tystnaden och stillheten...

Jag reser i morgon!

(Om det vore så väl)

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Thorslynn/Marie

Kock, trebarnsmamma, fyra kissemissars matte, operaälskare, champagne- och pralinfreak, cykelentusiast, resefantast, livsnjutare och Ölands självutnämnde ambassadör och mer därtill. Välkommen in i min kåserivärld! Hopps Du finner den trevlig och värd att lägga lite tid på

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela