thorslynn.blogg.se

Livet! Med allt vad det innebär...

Någon som minns Prädd?

Publicerad 2013-10-01 17:28:05 i Allmänt,

 


MAT
Helt plötsligt har det blivit modernt med RIKTIG mat igen! Jag prenumererade på en välkänd mattidning i många år, men slutade för några år sedan då matlagningen mer blev av experimentkaraktär och korslagda ärter och minimala portioner inte riktigt blev min grej! Men jag har kvar tidningarna som är cirka 20 år gamla och recepten är bra! Vad som slår mig är dock att i alla recept så avslutas det med slutklämmen: Använd gärna lätt-produkter! Förfärligt! Lättprodukter är rena vansinne och triggar igång hungerskänslorna samt att det för det mesta är kemiskt! Hu!

Alla ska/skulle ha Lätta på smörgåsen, ett rent kemiskt medel med smörsmak..Förfärligt! Men den trenden gick jag inte på! Tack och lov för det! Mina barn är uppfödda på röd mjölk, riktigt smör och grädde i maten. Jag inbillar mig att det är mycket därför de är ovanligt friska och näppeligen överviktiga.


Den här grafen visar väl med all önskvärd tydlighet vilket som är mest hälsosamt!
Dåtidens miljökämpe hette Björn Gillberg och var våldsamt emot den nya tidens kemiska hemskheter som skulle kallas för människoföda! Vem minns inte Prädd (bara ordet får man rysningar av) ett rysligt kritvitt pulver som var gräddersättning...Gräddersättning? Vad kostade inte det att framställa denna kemiska ersättning istället för att använda riktig grädde? Detta förfärliga Prädd, försvann ganska snart från hyllorna den dagen Gillberg medverkade i ett konsumentprogram i tv. Han valde att tvätta två vita skjortor, den ena i Prädd och den andra i låt oss säga Via. Vilken som blev vitast? Den som var tvättad i Prädd naturligtvis! Så vad det innehöll vill vi inte veta!

Vidare med smakförstärkare av olika slag, färgämnen som är cancerframkallande och just dessa ersättningar för naturliga smaker. Vanillin är en sån sak. Vanillin är rötskadad gran, som mals till ett fint pulver och sen dränks med vaniljessens...Jag använder VANILJsocker när jag bakar.
För mig är valet enkelt, naturliga råvaror och inget fusk! Du mår bättre om du använder naturliga råvaror. Man blev ju TJOCK av grädde och smör, det är dock sockret som är den största boven!
Man kan äta allting, dock inte alltid!
 
Ät och njut och må gott <3

Kommentarer

Postat av: Anonym

Publicerad 2013-10-28 19:32:10

De om vanillin kände jag inte till. Hemskt. Mormor, som haft kossor i hela sitt liv, använde Prädd och tyckte det var gott. TV-kvällen när Gillberg tvättade skjortan gjorde stort intryck på henne. Tror det blev Gillbergs "brake" i rutan.-u

Postat av: Erik Zdansky

Publicerad 2015-04-16 17:50:31

Vanillin är det huvudsakliga aromämnet i äkta vanilj som ju kommer från en orkide. Vanillin ingår också som en byggsten i den naturliga polymeren lignin, det vedämne som tillsammans med cellulosafibrer utgör de viktigaste byggstenarna i trä. När man tillverkar kemisk pappersmassa, jag tror i första hand enligt sulfitprocessen (numera dominerar sulfatprocessen men det tillverkas mycket papper och det räcker med ganska små mängder vanillin så det räcker nog bra ändå) så frigörs vanillin som kan utvinnas ur kokluten (som faktiskt är sur i sulfitprocessen). Man mal alltså inte ner trä och smaksätter det utan man utvinner en naturidentisk aromsubstans ur träet. Jag vet att uppgiften om rutten granved dök upp för en del år sedan och vet inte om det är mer än en skröna. Även om det går föreställer jag mig att man i första hand vill tillverka bra pappersmassa och till detta ha frisk ved. Aromämnet etylvanillin är däremot ett syntetiskt derivat såvitt jag vet men gissningsvis utgår man från vanillin framställd ur ved. Innan man började ta vanillin ur ved fanns det en kemisk metod för att omvandla eugenol, smakämnet i kryddnejlikor, till vanillin och nejlikorna var tydligen tillräckligt mycket billigare än orkidevaniljen för att det skulle bära sig. Erik Zdansky 707-8586672

Svar: Tack snälla för upplysningen :)
Thorslynn/Marie

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Thorslynn/Marie

Kock, trebarnsmamma, fyra kissemissars matte, operaälskare, champagne- och pralinfreak, cykelentusiast, resefantast, livsnjutare och Ölands självutnämnde ambassadör och mer därtill. Välkommen in i min kåserivärld! Hopps Du finner den trevlig och värd att lägga lite tid på

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela